Arbeidsmiljøpolicy

BAKGRUNN.

Safestep skal aktivt arbeide for å skape en sosialt, fysisk og psykisk sunn arbeidsplass for alle ansatte ved å forebygge risiko for arbeidsskader og arbeidsrelatert sykdom. Minstekravet for Safestep er å i alle henseender overholde lover, forskrifter, myndighetskrav og sørge for at det systematiske miljøarbeidet gjennomføres som en integrert del av den ordinære driften.

Systematisk arbeidsmiljøarbeid innebærer å undersøke, forebygge, iverksette og følge opp tiltak. Arbeidsmiljøarbeidet skal også omfatte likestilling, mangfold, kompetanseutvikling, innflytelse og ansvar, helse, stresshåndtering, rusmiddelhåndtering, trussel- og voldsproblematikk og organisasjonsutvikling.


MÅL.

Formålet med denne arbeidsmiljøpolicyen er å tydeliggjøre for Safesteps ansatte hvordan arbeidsmiljøarbeidet ser ut i selskapet.


RETNINGSLINJER

Alle i selskapet skal delta i det systematiske arbeidsmiljøarbeidet ved å overholde de lover og forskrifter som finnes på området og retningslinjene i selskapets policy. Hvis noe i denne policyen skulle være i strid med loven, gjelder gjeldende lov i det aktuelle landet fremfor prinsippene som er beskrevet i selskapets arbeidsmiljøpolicy.

Strategier for et godt fysisk, sosialt og organisatorisk arbeidsmiljø

Arbeidsmiljøet må integreres i den daglige driften, og det må tas hensyn til arbeidsmiljøet i alle beslutninger. Ledere, medarbeidere og samarbeidspartnere må samarbeide for å sikre et godt arbeidsmiljø. Organisasjonen skal hvert år, etter en utarbeidet plan, utvikle tiltak for å implementere arbeidsmiljøpolitikken, og disse tiltakene skal følges opp og innarbeides i årsbudsjettet. Arbeidsmiljøpolitikken skal gjennomgås årlig og revideres ved behov.


MÅL.

Virksomheten skal drives i lokaler som er hensiktsmessige, funksjonelle, tilgjengelige og tilrettelagt for alle. Ved å tilby et stimulerende arbeidsmiljø kan den enkelte trives og fungere godt, noe som på lang sikt reduserer sykdom og skader på arbeidsplassen. Hvis det oppstår mangler eller problemer, skal de løses så raskt som mulig.


KUNNSKAP.

Arbeidsgiveren må sørge for at ledere og arbeidsledere har kunnskap om hvordan man forebygger og håndterer risikoer i det fysiske, sosiale og organisatoriske arbeidsmiljøet som kan føre til dårlig helse. Det er også opp til arbeidsgiveren å sørge for at forholdene ligger til rette for å omsette denne kunnskapen i praksis.


ARBEIDSBELASTNING.

Det er arbeidsgivers ansvar å sørge for at de ansatte ikke har en usunn arbeidsbelastning. Safestep-ressursene skal fordeles etter behov.

Det er også arbeidsgivers ansvar å sørge for at de ansatte er klar over dette:

– hvilke oppgaver de skal utføre,
– hvilket resultat som skal oppnås med arbeidet
– om det er bestemte måter arbeidet skal utføres på, og i så fall hvordan,
– hvilke oppgaver som skal prioriteres når tiden ikke strekker til for alle oppgavene som skal utføres, og
– hvem de kan henvende seg til for å få hjelp og støtte til å utføre arbeidet.
– hvilke fullmakter de har i henhold til paragrafene.


ARBEIDSTID.

Arbeidsgiveren har også ansvar for at organiseringen av arbeidstiden ikke fører til sykdom. Det er viktig å planlegge slik at det er tid til restitusjon. Dette er spesielt viktig ved nattarbeid, skiftarbeid, delte vakter og der arbeidstakeren forventes å være tilgjengelig hele tiden, da disse faktorene utgjør en helserisiko.


VICTIMISERING.

Det er også viktig å se på det sosiale og organisatoriske arbeidsmiljøet i tillegg til det fysiske. Selskapet tolererer ikke noen form for mobbing eller trakassering på arbeidsplassen. I vårt arbeidsmiljø skal alle individer behandles likt og med respekt.


ULYKKER.

Hvis det inntreffer en arbeidsulykke, skal den ansvarlige lederen rapportere den til trygdekontoret ved å sende inn en yrkesskademelding. Verneombudet skal også lese rapporten og signere yrkesskademeldingen.


VERNEOMBUD OG VERNEUTVALG.

Det skal utpekes et verneombud hvis virksomheten jevnlig sysselsetter minst fem ansatte. Verneombudet utpekes av fagforeningen, hvis virksomheten ikke har en fagforeningsrepresentant, utpeker de ansatte et verneombud. Verneombudet skal påpeke mangler i arbeidsmiljøet, delta i planleggingen av alt som har betydning for arbeidsmiljøet, delta i vernerunder og signere yrkesskademeldinger. Hvis et bestemt arbeid innebærer umiddelbar og alvorlig fare for arbeidstakernes liv eller helse, kan verneombudet bestemme at arbeidet skal stanses i påvente av en avgjørelse fra Arbetsmiljöverket. Hvis virksomheten har mer enn 50 jevnlig sysselsatte arbeidstakere, skal det opprettes et verneutvalg. Verneutvalget skal delta i planleggingen av arbeidsmiljøet og følge gjennomføringen av arbeidet. Den skal følge nøye med på utviklingen i spørsmål som gjelder vern mot sykdom og ulykker, og arbeide for å sikre tilfredsstillende arbeidsmiljøforhold.


TILTAK.

– Handlingsplaner under utarbeidelse
– Utnevne et verneombud
– Opplæring av relevant personale i arbeidsmiljøstyring


ANSVAR.

Ledelsen har det overordnede ansvaret for at organisasjonen arbeider med arbeidsmiljøet i samsvar med lover, forskrifter og fastsatte mål. Den enkelte leder er ansvarlig for at medarbeiderne følger lover og regler, og at arbeidsmiljøarbeidet er en del av den daglige driften. De skal også sørge for at ansvaret for arbeidsmiljøet er tydelig delegert i organisasjonen og gi de ansatte den informasjonen som finnes i arbeidsmiljøpolitikken.
Hver enkelt ansatt er ansvarlig for å følge instrukser og forskrifter og for å være oppmerksom på og umiddelbart rapportere eventuelle risikoer og trusler mot et godt arbeidsmiljø. De må også alltid bruke tilgjengelig verneutstyr og -innretninger og overholde sikkerhets- og ordensforskrifter. Verneombudet eller verneutvalget representerer de ansatte i helse- og sikkerhetsspørsmål og skal fremme et tilfredsstillende arbeidsmiljø.

Den som väntar på något gott...

Sidan finns tyvärr inte än.

Välkommen tillbaka inom kort!

Handlekurv

Utlysning-Gul-2 icon

Din handlekurv er tom

Legg til produkter for å fortsette å handle.

Utforsk våre produkter

Tilbudsliste

Dra filer hit eller klikk for å laste opp
Maks 4 filer, maks 5MB per fil
Filtyper: jpg, png, pdf
Takk for din henvendelse!
Vi kommer tilbake til deg så snart som mulig.

Favoritter

Prøvepakke

Fyll ut skjemaet, så sender vi deg en prøvepakke.

Prøvepakken inneholder et utvalg av våre mest populære produkter.

Vi kontakter deg for å bekrefte bestillingen din.

Prøvepakken er gratis og du forplikter deg ikke til noe.

Takk for din henvendelse!
Vi kommer tilbake til deg så snart som mulig.

3D-filer

Fyll ut skjemaet for å laste ned våre 3D-filer.

Nedlastingen starter automatisk!
Klikk her hvis nedlastingen ikke starter.